Hudební portál PRAHA MUSIC CITY, videoprodukce Praha, nahrávací studio Praha, hudební vydavatelství

www.praha-music-city.cz/

 





Rychlé hledání    

EVŽEN NENÍ JEN KRYŠTOF, ALE TÉŽ IN REVELATION A MADE IN 60´s

KRYŠTOF 02Úspěšné turné kapely Kryštof, které proběhlo v únoru letošního roku potvrdilo pravidlo, že méně bývá někdy více. Tři hlavní vystoupení v Praze (Tesla Aréna), Brně (Výstaviště) a Ostravě (ČEZ Aréna), ukončila diskusi kritiků na téma, zda má tato sestava hudebníků stále lidem, co říci. Na otázku, co bylo důvodem dopředu vyprodaných hal, odpověděl kytarista a skladatel Evžen Hofmann.

 

Čím si vysvětluješ úspěch kapely Kryštof na poslední šňůře a neuvadající zájem fanoušků o vaši muziku?

 

Měli jsme cílenou pauzu v koncertování. Natáčeli jsme novou desku a záměrem bylo, aby se naši příznivci těšili nejen na album. Naším společným přáním bylo, aby na koncerty přišlo co nejvíce lidí. Sen se nám splnil a my jsme za to strašně moc vděční.

Jaká byla atmosféra na vašich vystoupeních v Praze, Brně a Ostravě? Kolik přišlo lidí?

 

V Praze přišlo okolo deseti tisíc fanoušků, v Brně sedm tisíc a Ostrava nás překvapila nejvíce, protože se návštěvností koncertu téměř vyrovnala Praze. Naprosto nejsilnější atmosféra byla tady v Ostravě. Ostravské publikum bylo nejvstřícnější. Lidé komunikovali od samého začátku koncertu až po gradující závěr.

 

Děkuji jim za to, byl to pro nás s kapelou velký zážitek.

 

KRYŠTOF 03Jak bys okomentoval vztahy mezi vámi v kapele?

 

Richard je vynikající frontman a kapela je sehraná i lidsky. Přestože jsme rozdílné povahy, vše mezi námi v pořádku funguje a jdeme za společným cílem - dělat dobrou hudbu a kvalitní koncerty.

 

Co bys řekl k textům na novém albu?

 

Evžen: Texty jsou doménou Richarda a mne osobně velice baví. Mimo jiné také proto, že si v nich každý člověk může najít to, co hledá sám.

 

Co hledáš v životě ty, Evžene?

 

Pohodu a harmonii. Nebýt tady zbytečně.

 

KRYŠTOF 04Jak se ti to daří?

 

Doufám, že jsem v tomto svém hledání úspěšný, i když ne vždy se vše daří. Ale o tom ten život je.

 

Kdybys měl zmínit jednu skladbu, na které jsi se podílel skladatelsky, která to bude?

 

Atentát. Jde o specifickou skladbu, kterou jsem složil pod inspirací vážné hudby.

 

Které vážné hudby?

 

Mezi mé oblíbence patří Edvard Grieg, Antonio Vivaldi anebo Wolfgang A. Mozart.

 

S Kryštofem nyní jedete klubové turné po České republice. Jak zvládáš své další projekty?

 

Co se týká termínů, není to zrovna jednoduché. Snažím se dělat věci dobře a s plným nasazením se věnovat kromě Kryštofu i projektu In Revelation a vlastní kapele Made in 60´s. Termíny pro své vedlejší projekty lepím ve volnu Kryštofu.

 


IN REVELATION 1Můžeš nám přiblížit tyto dva své další projekty?

 

In Revelation je studiovým projektem, se kterým se koncerty neplánují.

Projekt tvoří tři lidé: Petr Pokovba, Zuzka Kicková a já. Album obsahuje osm skladeb.

 

Promiň, že tě přerušuji. To je projekt, za který jste byli společně nominováni na cenu Zajíc roku 2010 v kategorii Electro-alternative?

 

Ano, byli jsme nominováni, mile překvapeni a jsem za to rád. Děkuji za celý tým In Revelation.

 

Nejsilnější skladba projektu je podle tebe která? (Pokud se to dá takto říci.)

 

Největší písnička, která může oslovit nejširší publikum je podle mne a vlastně nás všech tří song Like you. Je to náš horký tip alba. K písni Like you aktuálně připravujeme videoklip.

 

Jak dlouho takový projekt vzniká a kdo přišel s nápadem?

 

Projekt In Revelation vznikal více než přes rok u mne a kolegy Petra v Jindřichově Hradci. Petr mi poslal nápad, ke kterému jsem zaranžoval kytary, případně vytvořil další část skladby a v tom tvaru jsem party odeslal zpátky. On vše rozvedl do dalších dějství, až jsme dotvořili skladbu celou. Zajímavostí bylo, že v tomto stádiu všechny práce probíhaly přes internet! Data jsme si posílali přes úschovny, apod... Později jsem měl stále větší dojem, že by bylo dobré zakomponovat do projektu zpěvačku. Proto jsem oslovil Zuzku a tyto pěvecké linky se pak nahrály u mne ve studiu.

 

Jak reagovala?

 

Byla to pro ni nová zkušenost. Do té doby zpívala převzaté věci, jazz a blues. Po prvotním hledání jsme však našli společnou cestu a nazpívala čtyři skladby.

 

A závěrečné mixy?

 

Dokončovali jsme je ve studiu v Jindřichově Hradci a o finální podobu se postaral můj kamarád a producent Kryštofu Boris Carloff.

 

Co tě vedlo k tomu, že jsi se pustil do něčeho nového a sám bez „Kryštofa" ?

 

Měl jsem svou představu o alternativním projektu... Chtěl jsem vytvořit něco jiného, než ode mne lidé očekávají. Byl to experiment. V důsledku se zrodila zajímavá nahrávka, která pulsuje mezi více styly. Navíc se projekt setkal s pozitivním ohlasem i na internetových rádiích, takže, co více si přát.

 

Okořenili jste českou alternativní scénu a co tvé další hudební seskupení Made in 60´s?

 

Live rock´n´roll music! Inspiroval jsem se hudbou šedesátých let. Interpretujeme vlastním způsobem například písně Jimmy Hendrixe, Chucka Berryho, Cream a dalších. Z devadesáti procent hrajeme rock´n´roll a asi deset procent patří blues.

 

Co si od tohoto hraní slibuješ?

 

Cílem je oslovit dnešní posluchače tímto inspirativním obdobím. Nejčastěji vystupujeme na večírcích se speciálním programem. Hlavně tady na Moravě.

 

KRYŠTOF 06Co si myslíš o umělecké nezávislosti? Mohou být hudebníci Moravskoslezského kraje nezávislí? Dá se vůbec pěstovat a udržet umělecká nezávislost?

 

Evžen: Určitě, pročpak by nemohli být? Ovšem samozřejmě, když jdete pod nahrávací společnost, která vám dá nabídku na desku a financuje nahrávání a produkci, je to těžší. Jde o jejich peníze, takže vám do toho samozřejmě chtějí mluvit. My jsme s Kryštofem měli štěstí. Narazili jsme na vstřícný přístup fy Monitor Escape, kde nám pouze doporučili producenta. Určitě se v našem případě nejednalo o příkazy ze strany Monitoru, ale spíše šlo o podněty, které byly pro dobro věci a neomezovaly naše hudební představy.

 

Kde je Tvá pomyslná hranice mezi uměním a komercí?

 

Evžen: Podle mě podobná pomyslná hranice neexistuje. Buď mě hudba zaujme anebo naopak. Osobně mám rád silné motivy a melodie, které si můžu zazpívat. Třeba, když se vrátím z koncertu, slyším kapelu v rádiu anebo skládám písničku ve svém studiu. Jestli je to pak pro druhého komerční, tak bohužel, s tím já nic nezmůžu.

 

Myslíš si, že má význam podporovat kapely, které jsou zatím komerčně neúspěšné?

 

Evžen: Význam to má, ještě kdyby se i podmínky pro hraní v Ostravě zlepšily, aby tak všechny kapely měly kde hrát. Tím mám na mysli, že není v Ostravě dostatek hudebních klubů. Ostrava je třetí největší město u nás a hudební kluby, myslím ty, kde se aktivně hraje, můžete napočítat na prstech jedné ruky. Což je žalostně málo.

 

KRYŠTOF 05

Jak a kdy jsi začínal s kariérou muzikanta Ty?

 

Evžen: Na kytaru jsem začal hrát pod vlivem svého otce v desíti letech. Pamatuji si, že první akordy, H7-A7-D, jsem uměl během večera, strašně moc mě to chytlo. Začal jsem cvičit, někdy i přes pět hodin denně a poslouchal jsem kytaristy. To byla má škola.

Ve dvanácti letech jsem měl svou první kapelu s názvem Rex a pak následovaly další, až po maturitu, kde jsem muzicírování dočasně pozastavil a věnoval se škole. Musel jsem, jelikož jsem nebyl zrovna nejlepším studentem. (Smích)

 


Evžen (pokračuje):

Po maturitě se má kapela ubírala jiným směrem a já pochopil, že už bychom si dál nerozuměli. Podával jsem inzeráty a na jeden se ozval basista Nikolaj Arichtev, z tehdy ještě neznámé kapely Kryštof. K večeru jsem pak mluvil s tehdy ještě neznámým Richardem Krajčem a domluvili jsme se na zkoušce. Tak jsem se dostal ke Kryštofu a jsem za to moc rád.

 

 

My jsme rádi, Evžene. Děkuji Ti za tvůj čas, trpělivost a všechnu hudbu, kterou nám posluchačům přinášíš.

 

AUTOR:  MANKMARIA DE BALDER

 

 

www.evzenhofmann.cz

 

HomepageArchiv článkůVyhledej článekKontaktujte násRegistracePro registrované